Základní umělecká škola Jižní Město, Praha

 Zpět

Distanční úkoly pro 3., 4. a 5. ročník

19.10.2020

Milí rodiče a žáci,

přikládám zadání pro další týden distanční výuky spolu s několika ukázkami.
Své výtvory mi prosím nafoťte a zašlete.

S pozdravem
Tomáš Krampl

 

Téma: Příroda

Určeno pro žáky 3., 4. a 5. ročníku

Námět : Listy

Technika: akvarel na bílou čtvrtku formátu A4

Postup:

  • Najdi si venku velký list  - kaštanu, javoru ořechu apod. Když bude seschlý a pokroucený, tím lépe.
  • Polož si jej před sebe, aby na něj dopadalo světlo z jedné strany. Následně vezmi měkkou tužku, nakresli lineárně jeho obrys a celou kostru. 
  • Připrav si vodové barvy, kulaté vlasové štětce a kus bílého tvrdého papíru na zkoušení barev.
  • Nyní můžeš začít malovat.

Akvarel vypadá zdánlivě jednoduše, ale jedná se o jednu z nejtěžších malířských technik. Dobrý akvarel se vyznačuje velkou lehkostí, kdy nám bílá čtvrtka prosvítá skrze barvy. Rozhodně nepoužíváme bělobu! Vždy začínáme od světlých teplých tónů (žlutě, okry, ...)

Je to proto, že kdybychom začali tmavými tóny, světlejší by nikdy nevynikly. Při této technice mícháme maximálně tři odstíny barev dohromady, jinak nám vznikne špína. Barevné tóny nanášíme lazurně kulatým štětcem s velkým množstvím vody. Barvu ve štětci naneseme na čtvrtku, případně rozlavírujeme (odstínujeme) druhým štětcem namočeným pouze ve vodě a necháme zaschnout. Nikdy se v nezaschlé, položené barvě nevrtáme, jinak rozedřeme papír, malba ztratí lehkost svěžest. Nic se nedá opravit.

V této technice doporučuji nepoužívat černou barvu, ale místo ní používat tmavě hnědou smíchanou s tmavě modrou.

 

Žáci pátého ročníku si mohou zkusit  namalovat kompozici z více listů a zpracovat i pozadí obrázku. Představte si například padání listů nebo podzimní listy odrážející se v kalužích.

 

Těším se na zaslané ukázky.