Distanční výuka pro 2. a 3. ročník
Téma: Zimní krajina
Určeno pro žáky 2. a 4. ročníku
Technika: tempera
Pomůcky: čtvrtka A3 nebo A4, ploché štětce, tempery, kelímek, karton na míchání temper, přírodní uhel nebo tužka.
Dnes si namalujeme zimní krajinu se stafáží (tzn. s hlavním motivem v popředí, např. strom v poli, chalupa v krajině, lyžař/snowboardista na horách atd.).
Postup:
- Tentokrát nebudeme malovat na bílou čtvrtku, ale připravíme si ji s podmalbou. Z temper si do kelímku namícháme tmavší šedomodrý nebo šedohnědý odstín a natřeme jím bílou čtvrtku. Podmalbu necháme důkladně zaschnout.
- Poté si přírodním uhlem nebo tužkou předkreslíme hlavní motiv zimní krajiny (strom, zasněžená chalupa, cesta, člověk se sáněmi atd.) spolu s horizontem krajiny.
Uhel má oproti tužce výhodu, že se dá rukou či ubrouskem smazat.
- Nyní začneme malovat. Potřebné barvy si rozložíme na paletě. Doporučuji modré a hnědé odstíny včetně černé a bílé, jakož i žlutou a okrovou. Nedoporučuji používat zelenou.
- Poté si vedle na papír vyzkoušíme, jaké odstíny nám vznikají při míchání výše uvedených tónů. Je dobré si vytvořit svoji vlastní škálu teplých a studených barev. Např. jaké barvy může mít sníh v závislosti na světelných podmínkách. Když na sníh dopadá slunce, má sníh teplejší tón. Teplého tónu můžeme docílit přimícháním žluté nebo okru do modré.
- Vždy je potřeba barvy míchat s černou i bílou. Nikdy nepoužívej pouze barevný tón z tuby! Odstín je většinou nepřirozený.
- Na podmalbu začínáme nanášet vždy nejtmavější tóny barev např. tmavý kmen stromu a veškeré vržené stíny na obraze. Takto rozložené tmavé odstíny necháme zaschnout. Poté je postupně zesvětlujeme nanášením světlejších tónů na konkrétní místa v obraze. Mějme vždy na paměti, že nejsvětlejší odstín bílé, kdy je např. sníh prozářen sluncem, nanášíme na podmalbu až v poslední fázi.
- Barvy nám vždy zesvětlají, proto se nebojme malovat trochu temněji. Pokud byste omylem „mázli vedle“ světlý odstín, tak se nanesenou temperu pokuste lehce hadříkem/molitanem vymáznout. Nejhorší je pokoušet se přebít světlý tón tmavou barvou, naopak tmavý odstín lze přebít světlou barvou bez problému.
Opět se budu těšit na zaslané ukázky, i když bych je mnohem raději viděl vznikat v reálu.