Základní umělecká škola Jižní Město, Praha

 Zpět

Distanční výuka pro 4. - 6. ročník a II. stupeň

07.01.2021

Téma: Zimní krajina se stafáží ve zlatém řezu

Určeno pro žáky 4. až 6. ročníku, i II.stupně
Technika: akvarel

Pomůcky: čtvrtka A3 nebo A4, kulaté štětce, vodové barvy, kelímek na vodu, přírodní uhel nebo tužka.

 

Dnes si namalujeme zimní krajinu se stafáží (tzn. s hlavním motivem v popředí, např. strom v poli, chalupa v krajině, lyžař/snowboardista na horách atd.) ve zlatém řezu.

 

Zlatý řez neboli božský poměr.

Existuje určitý matematický vzorec, s nímž se v přírodě setkáváme velmi často např. schránka loděnky.  Naše oči tento vzorec podvědomě registrují a berou jako šablonu pro estetické porovnávání věcí. Pokud se díváme na obrazy, malby, sochy a něco se nám nezdá, s největší pravděpodobností se umělci zcela nepodařilo dodržet zákonitosti zlatého řezu.

Pro inspiraci přikládám v příloze obrázek trychtýře, který jsem umístil ve zlatém řezu. Tato konstrukce platí pro jakýkoli obdélníkový či čtvercový formát.

 

Přikládám odkaz, kdyby měl někdo zájem přečíst si další informace k zlatému řezu.  Hodí se to i při focení:

https://nikonblog.cz/zlaty-rez-co-jste-o-nem-mozna-nevedeli/#:~:text=Co%20na%20toto%20t%C3%A9ma%20%C5%99%C3%ADk%C3%A1,m%C3%A9n%C4%9B%20posunut%20o%20ur%C4%8Dit%C3%BD%20%C3%BAhel.

 

Cílem této práce je, abyste citem umístili hlavní motiv neboli stafáž do zlatého řezu.

 

Postup:

  • Připravíme si bílou čtvrtku. Můžete použít i akvarelový papír, pokud jej máte doma. U čtvrtky malujeme na hrubší stranu.
  •  Pro inspiraci se můžete podívat na obrázky se zimními motivy z kalendáře, fotek apod. Hlavní motiv, který umístíte do zlatého řezu, si nejprve lineárně překreslete přírodním uhlem nebo tužkou (strom, zasněžená chalupa, cesta, člověk se sáněmi atd.) spolu s horizontem krajiny.

Přírodní uhel má oproti tužce výhodu, že se dá rukou či ubrouskem smazat.

  • Nyní začneme malovat. Doporučuji modré a hnědé odstíny, jakož i žlutou a okrovou, oranžovou, červenou. Vynechal bych zelenou. Bělobu a černou barvu také používat nebudeme. V případě nejtemnějšího tónu namísto černé smícháme tmavě modrou s tmavě hnědou.
  • Začínáme nejsvětlejšími teplými barvami jako je žlutá nebo okr. Poté pokládáme tmavší tóny hnědé a modré.
  • Jak už jste mnohokrát slyšeli, akvarel je jedna z nejtěžších technik a nedá se moc opravovat.  Zaschlou barvu po nanesení na čtvrtku již neopravujeme. Při této technice lze i trochu kouzlit: řídkou barvu můžeme nanášet molitanem nebo některé partie papíru, kde chceme, aby se barva více rozpila, můžeme zbrousit velmi jemným smirkovým papírem (č. 200).
  • Nebuďte zklamaní, pokud se malba napoprvé nepodaří. Je to normální, takto získáváte zkušenosti.

 

Opět se budu těšit na zaslané ukázky, i když bych je mnohem raději viděl vznikat v reálu.