Základní umělecká škola Jižní Město, Praha

 Zpět

Distanční výuka pro 4. - 6. ročník

13.01.2021

Téma: Člověk robot

Určeno pro žáky 4. až 6. ročníku
Technika: kresba v kombinaci s akvarelem

Pomůcky: čtvrtka A3 nebo A4, měkké tužky, případně barevné tužky, kulaté štětce, vodové nebo akvarelové barvy.

 

Dnes si vyzkoušíme téma v rámci výtvarné soutěže nazvané Robot a umělá inteligence.

Před sto lety použil český spisovatel Karel Čapek ve své hře R.U.R. poprvé slovo robot. Při hledání výrazu, jakým nazvat umělé dělníky, požádal o radu svého bratra, malíře Josefa Čapka. „Tak jim řekni Roboti,“ zamumlal přes štětec Josef Čapek. A tak ze slovanského slova pro nucenou práci – robota – vzniklo slovo, které zná celý svět.
Bylo by zajímavé vidět, co by Karel Čapek napsal dnes, kdy nás různé přístroje obklopují ještě více, zabydlely se na našich stolech i v kapsách. Roboti mezitím nabrali rozličných podob, pomáhají doma, ve výrobě, v lékařství a je otázkou, zda nás v něčem nevedou do slepých uliček.

 

Postup:

1.  Nejprve si zvolte, zda budete chtít zachytit člověka jako robota v celé figuře anebo například pouze jeho hlavu.  Jako ukázku přikládám člověka s  „robotickým“ mozkem.

2. Poté si nakreslete figuru nebo profil hlavy tužkou včetně robotických částí. Akvarel můžete využít na zvýraznění některých částí např. svítící oči. Anebo robotického člověka můžete zachytit na akvarelovém pozadí.   Nabízí se i možnost prohloubit některé partie robotického člověka akvarelovou lazurou v kombinaci s kresbou.

Pokud by někdo z Vás, chtěl toto téma zpracovat ještě jinak. Přikládám odkaz na informace o výtvarné soutěži, kde se můžete dále inspirovat:

https://www.mdvv-lidice.cz/aktualni/vyzva/

Další podtémata výtvarné soutěže:

  • Co robot (ne)umí
  • Uvnitř stroje
  • R.U.R.: Roboti v literatuře a filmu
  • Rok 2121
  • Vývoj a druhy umělé inteligence
  • Technologie a etika
  • Data
  • Nanoroboti