Základní umělecká škola Jižní Město, Praha

 Zpět

Zadání pro 3., 4, a 5. ročník - T. Krampl

16.10.2020

JESKYNĚ téma pro 4.5.6. ročník

 
Většině z Vás jsem na následujících čtrnáct dnů zadával  toto téma ještě ve škole, tak se některým z vás předem omlouvám, že se opakuji.
1. Nejprve si připravíme  černou čtvrtku A3 a barevné tužky(pastelky.) Dále budeme potřebovat předlohu, tedy nějaký barevný nebo černobílý obrázek interiéru jeskyně minimálně ve velikosti A4. Můžeme pracovat jak na výšku, tak na šířku formátu. 
2. Na černý karton si lehce načrtneme bílou tužkou obrysy celkové vlastní kompozice vnitřku jeskyně. Není cílem přesně kopírovat fotku. Ta nám má posloužit jen jako vodítko, abychom správně zachytily charakter kamenů, krápníků apod.
3.Dále začneme stínovat. Ovšem uvědomme si, že začínáme nikoli nejhlubšími stíny, ale naopak největšími světly. Celkový prostor vnitřku jeskyně promodelujeme intenzitou bílého tónu na černém pozadí. S tím předpokládám, máte všichni zkušenost.
4. A nyní se dostáváme do fáze, kdy můžeme postupně přidávat zemité odstíny barev, žlutě, okry, červeně, hnědě. 
Jak jsem se již ve škole zmiňoval, vystínovat správně tvar krápníku je stejné, jako  když stínujeme řadu hrnků, nebo trubiček toaletního papíru. Vše musí správně fungovat, kresba se nedá ošidit nějakou mlhou, nebo šumrem. A proto komu to zpočátku nepůjde, ať si před sebe postaví několik jednobarevných tubusů, hrnečků apod. a zkusí je nakreslit. Je vhodné postavit je tak, aby na ně světlo dopadalo z jedné strany.
5. Mějme na paměti, že pracujeme z prostorem, a že prvky, které jsou v popředí budou kontrastnější než ty které leží v pozadí. Ty naopak se budou postupně ztrácet ve tmě, tvořené černým papírem. 
Věřím, že nakonec vše zdárně zvládnete a pošlete mi krásně provedené prostory vašich jeskyní.
Kdo by měl ještě chuť, může tajemný prostor jeskyně oživit sedícím nebo letícím netopýrem, a obrázky tak můžeme poslat do soutěže s netopýří tematikou.